۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۰, جمعه

گورانی - منصور یاقوتی

گردآوری و تدوين فرهنگ‌عامه(فولكلو) يعنی افسانه‌ها، بازیهای قديمی محلی، ضرب المثل‌ها، لالايی‌ها و ترانه‌ها و باورهای عاميانه و...، برای شكوفايی فرهنگ هر قوم و ملت و كشوری از ضرورتهاست. لازم است كه جوانان فرهنگ‌دوست در هرجا كه هستند با روشهای علمی به كار گردآوری فرهنگ مردم همت بگمارند. مردم استان كرمانشاه از فرهنگی ريشه‌دار و كهن برخوردارند. ترانه‌های كردی كرمانشاهی كه (گورانی) ناميده می‌شود و عموما بر تك بيتهايی با وزن هجايی دوران باستان سروده شده‌اند، با رسم‌الخط كردی كرمانشاهی كه قدمتی بيشتر از هزار سال دارد ثبت شده‌اند و با همان رسم‌الخط كهن بايد ثبت شود كه به ذكر چند نمونه اكتفا می‌گردد:
* يه‌ خو زمسانه وه‌فر مــه‌وارو
پا وه ديده‌م نه، زه‌مين يه‌خ دارو
حالا كه زمستان است و برف می‌بارد
پا بر چشمانم بگذار زمين يخ بسته است

* يه چــۊ قمشی كه‌ی، من بيلی وه‌جێ؟
نيه‌وشی له شــۊند چـه وه ســـــه‌رم تێ؟
چگونه دلت می‌آيد مرا جا بگذاری؟
نميپرسی بعد از تو چه بر سر من می‌آيد؟

* شه‌رت بوو وه داخت بچم نامه‌وه
گه‌رد گوڵه زه‌رده‌ی وه‌هــار بامه‌وه
عهد می‌بندم از درد تو بروم و برنگردم
با نسترن‌های زرد بهاری برگردم

* شه‌وان مه‌خه‌فـم بيـرم وه لاده
رووحم كشیكچی ده‌ور گووناده
شب ها می‌خوابم و به ياد تو هستم
روحم نگهبان گونه‌های توست

* به‌رزی جوور چنـار، نه‌جيبی جــوور نـــه‌ی
ئاو گردی جوور سيف، بوو گردی جوور به‌ی
بلندی همچون چنار و نجيبی همانند نی
آب گرفتی مانند سيب و بو گرفتی همچون به

* بنــۊسين وه بان سكــــه‌ی نادرشاه
هه‌ركه‌س يار نه‌يری بايده كرمانشاه
روی سكه نادر شاه بنويسيد
هر كس يار ندارد به كرمانشاه بيايد

* بنــۊسين وه بان سكه‌ی دوقورووشی
هه‌ركــه‌س يار نه‌يــری سيیــه بپووشی!
روی سكه دوريالی بنويسيد
هر كس يار ندارد سياه پوش بشود!

* توای بزانــــی نــاوو نيشـــانم؟
من به‌دبه‌خته‌گه‌ی ناو كرماشانم!
ميخواهی نام و نشان من را بدانی؟
من همان بدبخترین آدم كرمانشاه هستم!

* قه‌سروو خانه‌قين، سه‌رحـه‌د ئيران
گشتی وه قوروان چه‌ويل ماه سوڵتان
قصر و خانقين و مرز ايران
تماما فدای چشم‌های ماه سلطان
________________
نوشته‌‌ی منصور یاقوتی
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ارســـال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

 

Copyright © 2009 http://kermashan60.blogspot.com